Självkörande lastbil från Göteborg

Schenker har slutit avtal med Einride och kan vara först i världen med att använda en självkörande lastbil på allmän väg. FOTO: Schenker

Uppdaterad: 9 augusti, 2018 18:13

Företaget Einride i Göteborg har utvecklat en självkörande elektrisk lastbil. Nu ska logistikjätten Schenker, som har sitt huvudkontor i Göteborg, kanske bli först i världen med att börja använda lastbilen på allmän väg i höst. Tanken är att lastbilen ska transportera gods mellan två Schenkers terminaler i Jönköping.

Schenker har slutit avtal med Einride och inväntar nu tillstånd från Transportstyrelsen om att få använda fordonet på allmän väg.

Lastbilen är utvecklad så att den i komplexa trafikmiljöer inte körs av en chaufför, utan en operatör som styr fordonet på distans. Fordonet är självkörande på motorvägen och när man svänger av tar operatören över för att ta lastbilen till den destinerade terminalen.

Schenker blir först i världen, om tillåtelse ges av transportstyrelsen, att använda tekniken på allmän väg. Men Lidl har tidigare använt lastbilen, dock endast på slutna områden.

Om allt går vägen och användningen av fordonet visar lovande resultat kan fordonet och tjänsten börja användas i större skala.

DB Schenkers syrelseledamot Ewald Kaiser uttalade sig om avtalet med Einride till GP.

– Elektriska och autonoma lastbilar är två viktiga teknologier som kommer att revolutionera den globala transport- och logistikmarknaden. Vi är glada att vi får möjlighet att testa en kombination av dessa två framtida teknologier i samarbete med Einride på ett så tidigt stadium.

Företaget Einride i Göteborg har utvecklat en självkörande elektrisk lastbil. Nu ska logistikjätten Schenker, som har sitt huvudkontor i Göteborg, kanske bli först i världen med att börja använda lastbilen på allmän väg i höst. Tanken är att lastbilen ska transportera gods mellan två Schenkers terminaler i Jönköping.

Schenker har slutit avtal med Einride och inväntar nu tillstånd från Transportstyrelsen om att få använda fordonet på allmän väg.

Lastbilen är utvecklad så att den i komplexa trafikmiljöer inte körs av en chaufför, utan en operatör som styr fordonet på distans. Fordonet är självkörande på motorvägen och när man svänger av tar operatören över för att ta lastbilen till den destinerade terminalen.

Schenker blir först i världen, om tillåtelse ges av transportstyrelsen, att använda tekniken på allmän väg. Men Lidl har tidigare använt lastbilen, dock endast på slutna områden.

Om allt går vägen och användningen av fordonet visar lovande resultat kan fordonet och tjänsten börja användas i större skala.

DB Schenkers syrelseledamot Ewald Kaiser uttalade sig om avtalet med Einride till GP.

– Elektriska och autonoma lastbilar är två viktiga teknologier som kommer att revolutionera den globala transport- och logistikmarknaden. Vi är glada att vi får möjlighet att testa en kombination av dessa två framtida teknologier i samarbete med Einride på ett så tidigt stadium.