Läraren: ”Som en liten mini-teater”

FOTO: Akiko Ahlstand

Uppdaterad: 27 mars, 2019 17:52

Att i dagens tider få ett barn att bli intresserad av en bok, istället för en upplyst skärm, kan tyckas vara svårt. Men en lågstadielärare i Göteborg har på eget initiativ hittat en metod som verkar göra barnen i klassen till riktiga bokmalar.

På Ellen Keyskolan i Göteborg har svenskaläraren Maria Ankarlund testat ett nytt sätt att få sina elever att mer intresserad av läsning. Hon läser själv igenom böcker skrivna för barn och presenterar dem sedan för sin klass.

 

– Efter jag presenterat de olika böckerna får barnen själv bestämma vilken de vill läsa. Det blir mer intressant än att bara läsa från baksidan, säger Maria.

 

Varje vecka finns det nya böcker att välja mellan. Det finns alla olika typer av genrer och svårighetsgrader. Efteråt får varje grupp välja ett stycke i boken de tyckte extra mycket om och spela upp det för resten av klassen.

 

– Det blir som en liten mini-teater. Eleverna gör det alltid i grupp så de arbetar tillsammans.

 

Maria, som har en bakgrund som läs- och skrivutvecklare, fick idén fick hon ifrån ett äldre projekt, där hon genom ett samarbete med ett bibliotek utvecklade nya metoder för barn att dela läsupplevelser med varandra. Maria säger själv att hon märkt stora skillnader i barnens vilja till att läsa.

 

– Enorma skillnader! Nu pratar de med varandra om böcker, vad de tyckte var bra, dåligt eller läskigt. Under teaterstunderna bidrar alla.

 

Maria har ännu inte på allvar försökt sprida idén vidare till andra skolar, men de försök hon gjort att prata med folk på anda skolar har varit motiga.

 

– Folk verkar tycka att de skulle ta alldeles för mycket tid, eller så vill de kanske bara göra de det alltid har gjort.