Ny teknologi vid Gothenburg Horse Show

GÖTEBORG 2017-02-26 Maikel van der Vleuten från Nederländerna på VDL Groep Verdi TN N.O.P kom på andra plats i söndagens världscuphoppning under Gothenburg Horse Show i FEI World Cup. Foto: Thomas Johansson / TT / kod 9200

Uppdaterad: 27 mars, 2019 18:11

För fjärde året i rad samarbetar Gothenburg Horse show med Chalmers tekniska högskola. Syftet med samarbetet är att hitta en så optimal språngkurva för en hopphäst som möjligt med hjälp av teknologi. I år är det hästarnas hastighet över hindret som kommer mätas – vilket aldrig har gjorts tidigare.

– Vi försöker ta reda på vilken hastighet hästen har när den kommer mot hindret, över hindret och därefter hur hög hastigheten är efter hindret. Det är alltså tre olika hastigheter vi mäter med ett radarstystem, säger Magnus Karlsteen som är ansvarig för Chalmers hästsportsatsning.

 

Magnus är docent i fysik på Chalmers Universitet och har sedan 2012 varit involverad i hästsportteknologi, och sedan 2015 började han projektet med att bygga det mätbara hindret till Göteborg Horse Show. Projektet drivs tillsammans med studenter som utformar hindret. Chalmers erbjuder en kurs på 9 högskolepoäng som går ut på att bygga ett hinder, som ska användas i världscupfinalen. Målet är att delta i världscupfinalen och synas över världen. Det har var en intensiv kurs med mycket jobb, men det har också varit väldigt roligt, säger Isabelle Backman som har varit projektledare i årets studentgrupp.

 

– Vi började med projektet i september, och har jobbat med det fram till nu. Vi har varit 12 studenter som har tagit fram hindret, varav 3 stycken framförallt har arbetat med PR och resterande med programmering av själva hindret. Min roll har varit att leda gruppen, men även ansvara för externa kontakter vid Gothenburg Horse Show.

 

Projektet påbörjades 2016 och varje år mäts något nytt. Det första året gick projektet ut på att mäta hur högt över hindret hästen hoppar, det vill säga avståndet mellan hindret och hästen under själva språnget. Under andra året mättes hur långt avstampet sker från hindret samt var hästen därefter landar. Under förra året mättes hästens kraft i avstamp och landning, och under det här året kommer alltså hastigheten mätas när hästen hoppar över hindret.

 

– Det är en ganska häftig form av examination för studenterna, att istället för att sitta i en tentasal och skriva så kanske man istället har hundra miljoner tv-tittare som ser vad man presterar. Man har ingen omtenta på det, utan det är den enda chansen man får. Det är tuffa villkor och en kurs som verkligen ställer krav på leverans, säger Magnus.

 

Det är framförallt hästintresserade studenter som väljer att läsa kursen, men en del väljer även att vara med för att det är ett häftigt och unikt projekt. Huvudsakligen är det dock ofta hästintresserade elever som ser en möjlighet att tillämpa sin teknikutbildning på någonting som de faktiskt bryr sig om, och projektledaren Isabelle är en av dem.

 

– Jag har egna hästar, och det är med dem som vi har provhoppat hinderna under kursens gång, säger hon.

 

Sedan 2013 har Chalmers haft en egen monter på Eurohorse på Svenska Mässan under tävlingsveckan, men i år kommer deras monter finnas tillgänglig nära arenan inne i Scandinavium. Genom att vara placerade nära arenan och deras hinder, kommer dem också möta en annan publik. Magnus berättar att tanken är att vara tillgänglig för ryttarna, och att de ska få direkt tillgång till sina resultat.

 

– Under de klasser som vi får vara med så mäter vi ju alla ekipage som deltar, och vi hoppas på att dem kommer vara intresserade av att ta del av sina resultat och komma till vår monter och hämta dessa. Det kommer vara ungefär som när man har besiktigat sin bil, och man såklart vill veta hur det har gått.

 

Ett protokoll kommer tillgängliggöras för varje ryttare som har deltagit, varav man kan få en direkt återkoppling för ryttare och tränare. Istället för att man får sitt resultat via media eller på andra vägar, så kommer varje individ nu istället direkt kunna få sina egna siffror i handen. Förhoppningen är att ryttarna ska tycka att det är intressant att veta sin individuella hastighet, för att kunna maximera sin träning. Genom att vara medveten om vilken hastighet ekipaget generellt sätt håller under en ritt, kan träningen anpassas därefter. Behöver man fokusera träningen på att bli snabbare, eller är man redan tillräckligt snabb och kan fokusera på andra saker istället?

 

– Det är ju en trygghet för ryttarna att veta att man sitter på en snabb häst till exempel, och då har man helt enkelt större självsäkerhet och därmed större chans att vinna som i alla idrotter. Tror man på sig själv ökar chanserna att vinna.