Äldre lurades att abonnera på nyckelbrickor

Fredrik Sandberg/TT Företaget bakom varumärket Usecurity döms att betala marknadsstörningsavgift på 360 000 kronor. Företaget har ägnat sig åt telefonförsäljning av nyckelbrickor och lurat på äldre människor abonnemang de inte vill ha, enligt domen. Arkivbild.

Uppdaterad: 19 februari, 2020 17:45

Företaget bakom varumärket Usecurity döms av Patent- och marknadsdomstolen att betala marknadsstörningsavgift på 360 000 kronor. Om de inte ändrar sina försäljningsmetoder hotas de dessutom av ett vite på ytterligare 2,5 miljoner kronor.

Företaget har ägnat sig åt telefonförsäljning av nyckelbrickor. De har riktat in sig på äldre konsumenter och utgett sig för att ringa på uppdrag från Svenska stöldskyddsföreningen (SSF). Genom att påstå att nyckelbrickorna behövde bytas ut vilseledde företaget de uppringda och många konsumenter förstod aldrig att det handlade om försäljning av helt nya abonnemang.

 

Konsumentverket har fått in 145 anmälningar mot företaget och SSF har fått förfrågningar från över 1 000 personer som drabbats. En tidigare anställd vittnade i rätten om hur försäljningen gick till.

“Jag tycker att det är extra fult gjort av företaget att rikta in sig på äldre konsumenter och lura dem att tro att deras nyckelbrickor behöver bytas ut”, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.