Maud Lindström sätter ord på förbjudna känslor

Maud Lindström och albumdebuterande Elin Callmer. Foto: Kristin Falksten

Uppdaterad: 20 februari, 2020 16:09

Maud Lindström och Elin Callmer spelar feministiska visor på Kustens hus. Trots att samhällets förändrats en del under Mauds långa karriär tycker hon fortfarande att den feministiska rörelsen behövs.

Ikväll spelar musikern Maud Lindström, tillsammans med albumdebuterande Elin Callmer, på Kustens hus i Göteborg. De två visartisterna gjorde sitt första samarbete 2019, hundra år efter att kvinnor fick rösträtt i Sverige.

–   Vi började fundera över vilka sånger som sjöngs då i början av 1900-talet. Tillsammans rotade vi fram rösträttsvisor, säger Maud.

På kvällens konsert kommer de spela traditionella feministiska sånger, varvat med eget material.

 

I femton år har Maud Lindström bjudit på visor om sexualitet, systraskap och feministisk kamp. Hon säger att attityden till feminism och jämställdhet har förändrats en hel del sedan hennes debutalbum släpptes 2005.

– När jag började var det här mycket mer kontroversiellt och folk visste inte vad feminism var. Ibland fick jag frågan varför jag var feminist, kunde det inte räcka med att vara humanist?

Ungefär vid samma tid startade Feministiskt initiativ och jämställdhetsfrågor lyftes upp på agendan. Feministiska frågor började ta allt större plats i samhällsdebatten.

 

Maud säger att hon själv inte märkt av den ökade polariseringen i speciellt hög utsträckning:

– Jag har till exempel varit ganska förskonad från näthat, säger hon men tillägger att hon heller inte är ute och spelar lika mycket längre.

– Jag gör mycket andra saker, jag arbetar på Nordiska visskolan bland annat. Så jag är inte ute på gator och torg lika mycket som förr.
Maud upplever att den ökade medvetenheten också har orsakat en viss urvattning av begreppet feminism.

– Det är som att det inte räcker att prata om jämställdhet längre, för det gör alla. Nu behövs det konkret handling.

 

Maud skriver om sådant som berör, om sexualitet, makt, föräldraskap och könsroller.

– Jag får ofta höra att jag sätter ord på förbjudna känslor och att det är befriande, säger hon.
Men även om mycket har hänt sedan Mauds debut på den svenska visscenen menar Maud att vi är långt ifrån klara, hon trycker på att den feministiska kampen måste fortsätta.
– Absolut, den behövs i allra högsta grad. Ibland kommer äldre människor i publiken fram och är förskräckta över att vi inte kommit längre. Vi kämpar för liknande rättigheter nu som de gjorde på 70-talet, även om mycket har blivit bättre.