Palmeåklagarens uttalande väcker reaktioner

Krister Petersson, förundersökningsledare är chefsåklagare i fallet Palmemordet. Foto: Stina Stjernkvist / TT

Uppdaterad: 19 februari, 2020 16:11

Krister Petersson, ledare för Palmeutredningen, uttryckte i tisdags optimism kring utredningen.
Reaktionerna lät inte vänta på sig och i Facebookgruppen ”Palme-rummet” har debatten gått varm.
– Inläggsfrekvensen har gått upp rejält, skriver Lars Westin som är administratör för gruppen.

Krister Petersson är chefsåklagare och tillika ledare i utredningen om mordet på Olof Palme. I Veckans brott som sändes på SVT under tisdagskvällen uttryckte han optimism kring utredningen. I programmet berättar Peterson att han troligtvis kommer att kunna ge besked om huruvida det ska väckas åtal, eller om utredningen måste läggas ner.  Beskedet uppges komma under första halvåret.
Petersons uttalande har lett till diskussion, och reaktioner har uppstått från flera håll.

Lars Westin är administratör för Facebook-gruppen ”Palme-rummet”. Forumet har över 5000 medlemmar, där privatspanare och andra som är intresserade av mordet diskuterar fallet.
— Diskussionerna går varma, varmare än vanligt och reaktionerna är blandade. Många verkar skeptiska har jag fått intryck av. Inläggsfrekvensen har gått upp rejält i gruppen och medlemsförfrågningarna har vällt in sen uttalandet kom i media, skriver Lars Westin i ett sms.

Åklagaren har vid flera tillfällen avfärdat teorin om att det skulle vara hans namne Christer Petterson som begick mordet. Ett spår som många i Palme-rummet delar.
— Vad jag har sett så är teorin att Christer Petterson skulle vara mördaren ovanlig.  Betydligt fler tror att ”Skandiamannen” är inblandad. När de gäller teorier om en ensam mördare så är de en annan, Christer A som troligtvis toppar listan tillsammans med ”Skandiamannen”, skriver Lars Westin.

Teorierna om vem som har begått mordet är många, och i Palme-rummet flödar teorierna.
— Medlemmarna har olika teorier kring mordet förstås, de flesta tror på någon form av konspiration. Att polis, underrättelsetjänst och Sydafrika är inblandade är heta teorier, skriver Lars Westin.