Netflix slår prognos – 16 miljoner nya kunder

Den Nasdaq-noterade streamingjätten Netflix är en av Wall Streets vinnare i coronapandemin. Arkivbild. Paul Sakuma

Uppdaterad: 24 april, 2020 10:53

Netflix fick under det första kvartalet mer än dubbelt så många nya prenumeranter som analytikerna förväntat sig, totalt 15,7 miljoner.

Nedstängda ekonomier, karantänsregler och isolerade hushåll har fått folk att strömma till streamad tv och film.

Den Kalifornienbaserade streamingjätten möter allt hårdare konkurrens från stora aktörer som HBO, Disney, Apple och Amazon. Men trots det presenterar bolaget ett starkt första kvartal.

Netflix missar förvisso analytikernas prognos för vinsten, som slutar på 1:57 dollar på aktie i stället för 1:64. Omsättningen var i linje med förväntningarna, på 5,7 miljarder dollar, en ökning med 27 procent jämfört med motsvarande period förra året.

     Högre siffror

Men när det kommer till den viktigaste siffran, antalet nya abonnenter, krossar Netflix alla prognoser. Under det första kvartalet fick bolaget 15,7 miljoner nya betalande kunder, att jämföra med analytikernas snittprognos på 7,4 miljoner. Totalt har jätten nu 182 miljoner abonnenter.

– Det är en urstark siffra som visar att Netflix varit en av de stora vinnarna på denna ”stanna-hemma-period”. Men siffran bör vara av engångskaraktär, det har ju minst sagt varit en extraordinär kris, säger Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye i en skriftlig kommentar till TT.

Framöver tror bolaget på en betydligt mer blygsam tillväxt av prenumeranter. För det andra kvartalet sätter Netflix prognosen på 7,5 miljoner nya abonnenter, men tillägger att det “mest är en gissning”.

     “Oroande framtid”

Netflix har alltså blivit en av coronakrisens stora vinnare. Men trots det jublar bolaget i rapporten inte över att många nu stannar hemma.

– Vi ser temporärt högre tittarsiffror och kundtillväxt. Vi väntar oss att tittandet kommer att minska och tillväxten av kunder avta när isoleringen avslutas, vilket vi hoppas inträffar snart, skriver bolaget.

En annan coronaeffekt är att intäkterna från bolagets internationella verksamhet minskar, eftersom dollarn stärkts i krisen. Slutligen har pandemin lett till att i princip alla inspelningar av nya filmer och tv-serier stoppats.

– Under våra mer än tjugo år har vi aldrig sett en mer osäker eller oroande framtid, skriver Netflix i rapporten.

     Aktien upp

Netflix är ett av de få storbolag vars aktie under året gått uppåt, och det med 34 procent. I efterhandeln är aktiekursen i princip oförändrad.

– Börsvärdet har de senaste dagarna svällt upp rejält och är numera något större än mediegiganten Disney. Trots att bolagen skiljer sig åt tycker jag att det illustrerar en möjlig felprissättning. Detta tror jag är en rimlig förklaring till varför aktien är i stort sätt oförändrad i efterhandeln trots en rekordstark abonnemangstillväxt, skriver Tomas Otterbeck.