SAS varslar 40 procent av personalen

Uppdaterad: 28 april, 2020 10:55

SAS planerar för att göra sig av med 5 000 anställda, motsvarande 40 procent av personalstyrkan. Enligt flygbolagets vd Rickard Gustafson kommer det att ta många år innan efterfrågan är tillbaka.

Vi försöker agera proaktivt och ansvarsfullt i den här svåra tiden, säger han.

Av de 5 000 som ska bort från flygbolaget finns cirka 1 900 i Sverige, 1 300 i Norge och 1 700 i Danmark, enligt ett pressmeddelande. Orsaken är enligt bolaget att anpassa organisationen till väntad lägre efterfrågan på flygresor även flera år efter det att coronakrisen klingar av.

 

Vi kan konstatera att covid-19 har skapat en global kris i samhället i stort och i flygindustrin i synnerhet, säger SAS vd Rickard Gustafson till TT.

 

Prognos för 2022

 

Gustafson säger att man hade en förhoppning om att efterfrågan på flyg skulle komma tillbaka relativt snabbt, och se en sommar som blev normal, men att man nu vet mer. Först 2022 tror han  att efterfrågan kommer likna en nivå som den innan krisen, och att det kommer ta hela 2020 och stora delar av 2021. SAS medarbetare har i genomsnitt uppsägningstider på omkring sex månader, och det är därför man väljer att agera nu.

 

Vi måste hantera en arbetsbrist på upp till 5 000 tjänster. Det är ett smärtsamt besked att ge, men det är ett nödvändigt besked för att vi ska hantera den kris vi befinner oss i, säger Gustafson.

 

 

I Sverige inleds nu förhandlingar med fackliga företrädare för de 1 900 tjänster som SAS varslar.

 

Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening, kan i nuläget inte säga hur många piloter som berörs.

 

Vi fick informationen sent i går kväll. I samband med coronakrisen har vi fått löpande information. Det här kommer inte som en chock men det är naturligtvis trist och väldigt sorgligt och man känner empati för de piloter som nu kan komma att drabbas, säger Tersmeden.

 

Vill behålla de yngre

 

Ett möte med företrädare för SAS är inplanerat till måndag kommande vecka. Wilhelm Tersmeden poängterar att det kan bli stora kostnader om man väljer att göra sig av med yngre piloter till förmån för de äldre.

 

Just på pilotsidan är det väldigt dyrt att behålla en äldre pilot och säga upp en yngre då det finns väldigt mycket utbildningskostnader kopplade till den yngre piloten. Där kommer vi vilja försöka hitta lösningar med företaget och slippa säga upp de nyutbildade piloterna.

 

 

Viktoria Svensson, kabinchef vid SAS och ordförande för svenska kabinfacket SCCA, ska träffa företrädare för bolaget under tisdagsförmiddagen. Hon säger att beslutet inte var oväntat.

 

Varslet var väntat och djupt beklagligt. Det är jättetråkigt att det händer och nu får vi göra allt vi kan för att rädda så många arbetstillfällen som vi kan, säger hon.

 

Kan dra tillbaka varsel

 

Enligt Rickard Gustafson kommer varslen att slå brett på alla personalkategorier inom SAS.

 

Vi går i dialog för att finna så bra lösningar vi bara kan för att minimera antalet medarbetare som i slutändan behöver lämna, säger han.

 

Skulle efterfrågan komma tillbaka snabbare så säger Gustafson att företaget är beredda att dra tillbaka varsel. SAS har sedan tidigare permitterat närmare 11 000 anställda i Skandinavien, och möjligheten till korttidspermitteringar har inte varit tillräckligt för att möta krisen.

 

Korttidspermittering som vi har fått har varit och är väldigt hjälpsamt. Det har räddat tusentals jobb i bolaget. Men vi tittar redan på 2021 och måste justera kostymen även efter att korttidspermitteringarna löper ut.