Fossilfri transport i Göteborg till 2030

 

Miljö- och klimatnämnden antog transportutmaningen med målet att Göteborgs transport år 2030 ska vara fossilfritt.

– Vi måste ta risker, säger ledamot Axel Darvik.

 

Göteborg har antagit utmaningen att senast år 2030 driva all stadens transport på fossilfria bränslen. Utmaningen kommer ifrån Fossilfritt Sverige vilket är ett regeringsinitiativ med målet att Sverige ska bli ett av de första fossilfria välfärdsländerna i världen.
För att transporten ska räknas som fossilfri ska utsläppen vara 70 procent mindre än de av fossila drivmedel. De bränslen som idag uppfyller de kraven är bland annat el, vätgas och biogas.
Helena Norin, ledamot och vice ordförande på Miljö- och klimatnämnden, spekulerar i att en stor del av förändringar till följd av utmaningen kommer ske i det tysta.
– Som medborgare kommer man först kunna lägga märke till är en ökad mängd eldriven kollektivtrafik och på sikt känna av renare luft, säger Helena Norin.
Utmaningen är baserad på Parisavtalet och för att nå målet krävs en minskning av utsläpp på 8-10 procent per år. Det är en mycket högre takt än man kunnat hålla tidigare säger Axel Darvik, ledamot och vice ordförande i Miljö- och klimatnämnden.
För att nå målet prioriteras kollektivtrafiken. Och Västtrafik siktar högre än Fossilfritt Sveriges utmaning berättar Hanna Björk, miljöstrateg på Västtrafik.
– Vi ska minska hela varsamhetens utsläpp, i hela regionen, med 90 procent till år 2035, säger hon.

Med hjälp av en kraftfull elektrifiering av transporten kommer buller, miljö- och hälsopåverkan minska. Det är däremot osäkert exakt hur drivmedlet fungerar i praktiken menar Hanna Björk.

– Ingen i Sverige har tidigare haft eldrivna bussar i 10 år. Hur batteriet presterar över tid och hur trafiken kommer fungera i stort vet vi därför inte än, säger Hanna Björk. Det handlar däremot inte om en total elektrifiering. Västtrafik misstänker att andra fossilfria bränslen, som biogas och flytande biodrivmedel, kan komma att lämpa sig bättre än el på glesbygden.

Att man inte har facit i hand är däremot ingen anledning att inte utnyttja den tillgängliga tekniken, menar Axel Darvik.

– Om vi ska nå det här målet måste vi testa ny teknik. Om alla väntar på att se lyckade exempel på annat håll kommer vi aldrig vidare, säger Axel Darvik.

 

Peggy Jacobson